2009. december 27., vasárnap

Kresz vizsga I. - Előkészületek

Amikor kitaláltam, hogy nekem igen is kell jogsi, akkor nem a megszokott első lépéssel kezdtem: keresni egy autós iskolát. Helyette elkezdtem keresgélni neten oktató programok után és sikerült is értelmeset talalni.

KreszTNEKED:

Először a KreszTneked nevezetű programmal probálkoztam. A legnagyobb előnye az, hogy nem kell boltba menni érte, le lehet tölteni és egy sms küldésével (nem tudom most mennyibe kerül éppen szolgáltató váltás van náluk de azt hiszem, hogy <3e HUF) aktivációs kulcsot is kapunk hozzá. A program egyébként tartalmazza a kresszel illetve az elsősegely nyújtással kapcsolatos anyagokat. A kresz oktató anyagra jóval több energiát ill. pénzt fordítottak ugyanis a szöveges és képi tartalom mellett hanganyaggal aláfestett 3D-s animációval is próbálják az adott forgalmi szituációt bemutatni, megértetni. A rendőri karjelzések esetén az animációból szinte semmit sem tudtam kivenni, hiába probálták több kamera állásból is mutatni. A többi prezentációs videóval nincs gond. Az animációk alatt a szövegben leírtaknak egy részét vagy egészét mondják el, vagy teljesen azonos vagy kicsit eltérő formában (gondolom menet közben kicsit hangolták a szöveges tartalmat).

A program teszt menüpontjában tesztelhetjük kresz ismereteinket ill. viszgát is szimulálhatunk, ahol 1-1 perc áll rendelkezésünkre megválaszolni az 55 kérdést. Sajnos a teszt kérdések nincsenek tematikusan rendezve, egybe van mind az 1xxx kérdés. Ha ismerjük a kérdés sorszámát, akkor odaugorhatunk (vezethetünk magunknak egy listát, hogy melyik kérdések nem mentek...). A másik sajnálatos dolog, hogy a teszt kérdések nem a hivatalos teszt kérdésekből állnak (vagyis néhány szerepel benne), inkabb több képés teszt ill. más jellegű kérdésekkel találkozhatunk, plussz találkoztam hibás teszt válasszal is. A teszt arra alkalmas, hogy további illetve azonos szituációkat gyakoruljunk más formában, viszont arra nem, hogy ebből készüljünk fel a kresz viszgára. Ha viszgázás módot választjuk, akkor a teszt végén megtekinthejtuk a helyes és hibás válaszainkat.

eKresz:

Elméletileg a hivatalos oktató program, téhát mindig naprakész. Egyetlen hibája, hogy online nem vásárolható meg. Mivel lusta vagyok és hajnalban jutott eszembe az egész kreszezés, ezért nem vettem meg (pedig lehet jobb lett volna).

3D Driving School: (3D Fahrschule)

Szerencsére a hagyományos kresz oktató programok mellett interaktívabb alkalmazásokat is találtam, mint például a 3D Driving School. Ez egy játék program, amivel a kresz legjava könnyedén elsajátítható, magolás helyett teljesen jó. A program lényege az, hogy a kresz ill. néhány vezetéstechnikai dologokat betartsunk - természetesen különböző nehézségi szintek mellett. Nekem teljes mértékben megfelelt, igaz néha unalmas lett és Carmageddon stílusra váltottam :).

Programmal a következők sajátíthatók el:
  • Táblák (kb 80-90%-a, szinte csak az informális táblák hiányoznak), útburkolati jelek
  • Kanyarodás
  • Elsőbbség adás (kereszteződés, főútvonal, védett útvonal)
  • Sebességkorlátozások
  • Jelzőlámpák
  • Tükör használata (ez függ a nehézségi színttől)
Sajnos a program néha teljesen bekavarodik és olyan helyeken jelez hibát ahol nem is vétettünk (igaz lehet a magyar vizsgabiztost is szimulálja). Továbbá amit észrevettem, hogy az utolsó pályák végét nem tesztelték kellőképpen, mert egyszerűen elfogynak az instrukciók így nem lehet tudni merre kellene menni. Ezeket leszámítva bátran tudom ajánlani.



3D Driving Instructor:

A 3D Driving Instructor-ból jelenleg két verzió elérhető, én az 1.4-es verziót mutatom be.

A program a Driving School-hoz hasolóan, a forgalomban való közlekedést probálja megtanítani. Viszont itt az Arcade stílusból átlépünk a Simulator-ok világába, de azért ne várjunk egy több 100 ezres szimulátor minőségét/élményvilágát. Sajnos a program csak a vezetés élményét tudja hozni, ugyanis a kresz szempontjából csak a következő dolgokat díjazza hibapontokkal:
  • Sávváltoztatás
  • Bekanyarodás
  • Sebességhatár betartása (lakott területen belül 60 (nálunk egyébként 50, de orosz játék), kívül 80 km/h)
Az AI figyel a jobbkéz szabályra de csak egymás között, mert ha én jövök jobbról mindig elém jön ha egy bizonyos távolság adott. Igaz így a vészfékezést lehet gyakorolni, de szomorú sors vár rám a valós életben mert egyszer sem sikerült kivédenem az ilyen szituációt, ahogy azt sem, hogy kb 0,1 sec alatt hirtelen 0-ra lefékez az előttem haladó (megfelelő követési távolságot így elég hatásosan megtanulhatjuk).

Vezetés szempontjából viszont nagyon is bejött ugyanis a kuplungozás égész finomra sikerült, igaz jelenleg nincs tapasztalatom igazi autó téren, nem tudom mennyire fog segíteni az elindulásban. Azt meg kell jegyeznem, hogy sikerült lefulladnom vele elinduláskor :). Abban viszont teljesen biztos vagyok, hogy tét nélkül, a kuplungozási reflex-eket kellően be lehet vele gyakorolni, valamint az autó kormányozhatóságát is nagyaból meg lehet ismerni. Természetesen ezekre az előnyökre csak akkor tehetünk szert ha rendelkezunk egy 3 pedálos kormánnyal, ami eléggé ritka valamint drága is. Nekem még sikerült a kifutó Logitech g25 kormányból vásárolnom, igaz áron felül a harmadik cégtól.
Ha nem rendelkezünk kormánnyal, akkor is hasznos lehet a program. Én az elején billentyűzetről játszottam és teljesen jól megtanultam, hogy mikor kell kuplung és mikor nem. Így amikor kormány elé ültem csak annyit kellett tudatosítani magamban, az újjam helyett a bal lábamat kell haszálni.

A program egyébként tartalmaz egy rutin pályát ahol a szokásos dolgokat lehet gyakorolni (kapuba való beállás, y, tolatva beállás két kocsi közé, szalom, kézifékes elindulás), mint az igazi forgalmi vezetés esetén különböző útvonalon is vezethetünk.

2.0-s verzió nemrég jött ki, három edition-je van. A legolcsóbb verzió is 100 000 HUF körül mozog, igaz nem átlagos felhasználóknak szánják a programot, hanem autós iskoláknak.



Driver::Test:

Szintén egy szimulátornak szánt program, viszont nekem hatalmas csalódás. Kresz és vezetés szempontjából is az arcade kategória legalját súrolja. A valósághoz hozzátartozik, hogy nem drága, de azt a pénz másra is költhettem volna.



Simuride:

Egy újabb szimulátor ami valóban szimulátor, viszont méreg drága. A bemutató videók alapján, kicsit furcsának túnik az autó kormányzása meg persze az egész autó fizikája is. Demo nincs, annyi pénzért pedig inkabb veszek egy autót.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése